Van hobby naar een merk: dit is wat werkt
Droom jij ervan om van je hobby een merk te maken? Ik laat je zien hoe ik van mijn hobby naar het merk Met Kroost in Oost ging en hoe jij dat óók kunt. Want ik hoor het vaak: ‘Ik wil eigenlijk wel iets met mijn hobby, maarja wie zit daar nou op te wachten?’ ‘Er zijn al zoveel blogs, webshops, fotografes, …….. (vul in naar wens)’.
En nu? Jij hebt toch ook niet in je leven met maar één fotograaf gewerkt? Of bij één webshop besteld? Er is ruimte voor meer dan één. Ook meer dan twee of drie. Want jij maakt het uniek. Jij bent het merk. Jij bent je onderneming.
Maar. Voordat je hobby uitgroeit tot een merk waar anderen niet omheen kunnen zijn er wel wat stappen die je mag zetten. Ik neem je mee in hoe ik van mijn hobby naar @metkroostinoost ben gegaan. Wat geloof me: als ik het kan, kan jij het ook!

#1. Neem jezelf serieus als ondernemer
Als jij niet in jezelf gelooft, dan doet niemand dat. Ik zei voorheen heel vaak: ‘Ohja, ik heb een blogje’. BlogJE? Alsof het niets voorstelt. Terwijl ik in werkelijkheid gemiddeld 20 uur in de week bezig was met schrijven, vormgeven en social media. Waarom maak ik het dan kleiner? Voor wie?
Zodra ik besloot om mijn blog en Instagram serieus te nemen gebeurde er iets. Ik ging er professioneel naar kijken. Ik durfde te investeren. Ik durfde erover te praten. Zelfs (oeioei, wat spannend) commercieel te denken. En anderen zagen ineens ook: dit is geen hobby. Ze bouwt een merk.
Dus stop met jezelf klein houden! Je mag er zijn. Wees luid en aanwezig.

#2. Start met je merk! Ook als is het nog niet perfect
Sterker nog: het zal nooit perfect zijn. Maar zolang het in je hoofd zit, gebeurt er helemaal niets. Gooi het online. Laat de wereld weten wat je doet. Niemand gaat jou ontdekken als je alles voor jezelf houdt. Dus start. Vandaag. En verbeter morgen.

#3. Weet wie de doelgroep van je business is. En trek ze naar je toe!
Dit is er ééntje die ik zelf moest leren. Ik had een blog. Ik ging het promoten op Instagram en ik dacht: ‘Nu heb ik straks tienduizenden mensen die mijn website gaan kijken, mijn Instagram gaan volgen en misschien ga ik wel helemaal viral!’.
(Krekels)
Zo werkt het dus niet. Ken je doelgroep en benader ze actief. Dus wie is je doelgroep? In mijn geval zijn het ouders (voornamelijk moeders) met (jonge) kinderen. Ik ging actief de data volgen en zag dat alles op mijn blog binnenkwam via mijn Instagram. Dat geeft me inzicht in twee dingen:
- Mijn doelgroep wil ‘geleid’ worden. Gemak. Niet zelf hoeven te Googelen naar dingen. Maar een knappe link die ze leidt naar een overzichtelijke blog.
- De doelgroep die ik nog moet bereiken moet ik actiever naar op zoek: via catchy reels op Instagram, posten op tijden dat mijn doelgroep actief is en allerlei andere hulpmiddelen die er voor zorgen dat mijn content naar de juiste doelgroep wordt gepusht. Maar ook: door een technisch goede website, SEO die op orde is, backlinks en consistent zijn.
#4. Schakel de juiste hulp in om te groeien van hobby naar merk
Backlinks? Geloof me, ik weet ook niet precies wat ik zeg. Dit leer ik allemaal door hulp in te schakelen. Backlinks is als andere websites naar jou linken. Support Small Businesses of gastblogs zijn daar een mooi voorbeeld van. Support Small Businesses is een platform voor de kleinere ondernemers, ik heb hier zelf ook een pagina op! De starters, de side hustlers en de potentiële kopers die bewust voor klein maar kwalitatief gaan.
Door je onderneming hier te laten ‘backlinken’ zien zoekmachines jou als meer betrouwbaar. En dit helpt om jou hoger te ranken.
Alleen ga je misschien sneller, maar samen kom je verder. Ik heb niet overal expertise in. En alhoewel ik zelf veel kan uitvogelen kost dit me ook kostbare tijd. Tijd die ik beter in andere dingen van de business kan stoppen. Dus waarom zou ik niet professionals inhuren? Investeer in je merk. Maar investeer juist.
Wat ik heb geleerd: het gaat niet om mooie website foto’s. Zelfs niet om de beste teksten. Het gaat om slimme strategie en website optimalisatie. Investeer daarin. Dat verdient zichzelf dubbel en dwars terug.

#5. Maak die drempel van het starten met je business niet groter dan nodig
Ja. Mensen gaan er wat van vinden. Altijd. Maar wat ik ervaar: de mensen die je supporten zijn met meer. Misschien niet meteen. Misschien moeten ze even beseffen dat jij serieus bent. En dan komt het. Echt. Vertrouw daar op.
Maak die eerste stap kleiner. Realistischer. Begin niet in het diepe, maar start in het pierenbadje. Word member bij Groeien met je Business. Dan start je al lekker met je eigen pagina online, promotie op de socials en je kunt er terecht met vragen over SEO, website-strategieën, groei en meer. Op hun insta vind je trouwens ook al reuze fijne (én begrijpelijke!) ondernemerstips! Geen KvK nodig. Nog niet eens een website. Dus: waar wacht je op?

Jouw hobby verdient het om een merk te worden
En JIJ bent degene die het verschil kan maken.
- Neem jezelf serieus
- Start vandaag nog
- Weet wie je wil bereiken
- Schakel de juiste hulp in en
- Hou de drempel laag.
Wat houdt jou nu nog tegen om van jouw hobby een onderneming te maken?
Reactie plaatsen
Reacties